Niepewność bywa czasem gorsza niż brak uzbrojonej straży.
Poetycka realność ofert horyzontu historycznoliterackiego wymaga (zwłaszcza w odniesieniu do trzech pierwszych) analizy dość szczegółowej. Najcenniejsze są tu bowiem nie manifesty, lecz sposoby komunikowania ideologii artystycznej – w mechanizmach poetyki immanentnej. Oferta tradycjonalistyczna Sądzono dawniej, i mniemanie to utrzymywało się przez wiele stuleci, że najsilniejsze zaplecze artyzmu stanowi tradycja. Poezja ocala tożsamość i trwałość, pielęgnując wcześniejsze doświadczenia własne. Tradycja najlepiej „wie”, co określa autentyczną wartość liryki. Jeżeli dziś, nieufni wobec sezonowych sław, mówimy często: c z a s p o k a ż e, kto z poetów współczesnych jest mistrzem nad mistrze, myślimy o tym, co dla potomnych będzie żywą, aktywną tradycją. A gdy sięgamy do kanonu arcydzieł przeszłości, obcujemy z tym, co c z a s j u ż p o k a z a ł. Czyż zatem dzieła najświetniejsze i nieśmiertelne nie powinny być jednocześnie dziełami wzorcowymi dla nowych poetów? Uniwersalne tezy tradycjonalizmu wynikają z przeświadczenia, że to, co w kulturze długowieczne, staje się odczuwane jako odwieczne, niezmienne. Rodowód poezji polskiej jest w 260 Esej ogłoszony w zbiorze Debiuty poetyckie..., op. cit. 113 dużej mierze translatorski261, z dzieł i gatunków antycznych, biblijnych, tłumaczonych i parafrazowanych w „wieku złotym”. Świadomość więzi genetycznych z literaturą śródziemnomorską262 sprzyja wydłużaniu się czasu tradycji – ku dawności tak od nas odległej, że nieomal bezmiernej. Jeżeli nie tam, nie w modelach artyzmu odziedziczonych po najświetniejszych poprzednikach, to gdzie, której sferze doświadczeń człowieczych miałyby być przechowywane miary dla artystycznego wysłowienia? W charakterystykach postawy tradycjonalistycznej eksponuje się nierzadko bierność (bierne naśladowanie) wobec dorobku czasu minionego. Otóż w praktyce pisarskiej bierność stuprocentowa jest niemożliwością. Tradycjonalizm ma także swoje dylematy i swoje fortele obronne. Podstawowym problemem jest tu i l u z j a h a r m o n i i d z i e j ó w. Rzecz w tym, że historia form literackich to historia bezustannych antagonizmów (romantyków z klasykami, symbolistów z pozytywistami, awangardzistów z symbolistami itd.). Tymczasem tradycjonalizm nie chce wiedzieć nic o wewnętrznych skłóceniach kolejnych kierunków i szkół. Postanawia zatrzeć po nich ślady. Poetyka tradycjonalizmu zmierza do wytworzenia poczucia harmonijności literatury jako systemu, w którym słabną – aż do zaniku– konflikty, a ostają się w naszej pamięci cechy wspólne dla wszystkich (lub przynajmniej dla najbardziej wpływowych) estetyk. Twórczość poetów bliskich tradycjonalizmowi pragnie spowodować bezbolesne zapominanie dawnych waśni literackich. Dla nich „artyzm” nowego wiersza to sposób odwyraźnienia konfliktowości tradycji. W każdej epoce, wojennej i pokojowej, tradycjonalizm liczy na przedawnienie oddalających się w czasie sporów estetycznych, na wygasanie emocji, które kiedyś aktywizowały „obozy” zwolenników i przeciwników jakiejś postawy twórczej. „Trzeba zaznaczyć, że świadomość odrębności modelu poezji, wytworzonego przez jedną grupę w przeciwstawieniu do modelu formowanego przez inną grupę, jest płynna i może się zacierać – pisze Michał Głowiński. – Tak więc na ogół odróżnia się dzisiaj z łatwością ukształtowane w latach dwudziestych modele poezji skamandryckiej i awangardowej, ale już pojawiają się głosy negujące pomiędzy nimi różnice, sprowadzające się w istocie do jednego zjawiska.”263 Jest to proces nieubłagany. Nowe konflikty poetyk uniewrażliwiają na konflikty stare. Stare – wydają się z upływem czasu już to ponad potrzebę hiperbolizowane, już to naiwne, albo i z gruntu pozorne
-
WÄ…tki
- Niepewność bywa czasem gorsza niż brak uzbrojonej straży.
- Trudno to pojąć: cóż może być bardziej przydatnego w życiu od chwytnych kończyn, także w walce, także na polowaniu? A tymczasem coraz mniejsze łapki przednie tyranozaura...
- Jeżeli zaś górę weźmie rząd „frontu ludowego", nie może ulegać wątpliwości, iż w Hiszpanii dokonany będzie przewrót komunistyczny i że powstanie Hiszpańska Republika Rad,...
- Może się spełnią moje życzenia, Czytelnikom tego samego, Do Siego Roku — tymczasem żegnam, werbel, bębny, do widzenia! Pański Lord Paradox — do wiadomości: WP Rok...
- Czymże zatem jest poznanie naukowe, jeżeli nie jest i być nie musi spełnianiem warunków scjentystycznego modelu badania naukowego? Nie może też być modelem badań brak...
- Tarrant Perm wiedział jednak, że Borsk Fey’lya opuścił Coruscant, wychodząc z założenia, że stolica Nowej Republiki może być kolejnym celem ataku wojsk Lorda Vadera,...
- Siostra Morrisa Steina, Fania, bogata chuda brunetka w wieku może trzydziestu pięciu lat, która była zagorzałą pacyfistką, dała mu do przeczytania Tołstoja i Kropotkina...
- W zakres subiektywnej oceny jakości życia może wchodzić percepcja możliwości kontaktu z otoczeniem i korzystania z niego, ocena szans rozwoju osobistego, poczucie własnej...
- Skrajny genetyzm, jaki ujawnia Tynecki omawiając na marginesie swych wywodów twórczość Micińskiego, może raczej zaszkodzić pisarzowi, to znaczy przenieść jego dzieło ze...
- Marek, który już tego nie robił, zaproponował radzie gminnej, aby tę kwotę przeznaczyła na inny cel, oświadczając, że jeżeli ksiądz chce mieć dzwonnika, może go sobie...
- Jeśli socjologia będzie trwać w tej postawie, może się okazać, iż zyskała niezawodną metodologię, tyle że kosztem świata zjawisk, który pierwotnie zamierzała badać - dola...