Niepewność bywa czasem gorsza niż brak uzbrojonej straży.

Specyficzny charakter przeszBo[ci, który czyni ów sprzt czym[ dziejowym, nie polega jednak na przemijalno[ci, która postpuje tak|e w okresie obecno[ci w muzeum. Co wic jest przeszBe w narzdziu? Czym byBy  rzeczy", czym dzi[ ju| nie s? S jeszcze przecie| okre[lonymi narzdziami u|ytkowymi - lecz nieu|ywanymi. A gdyby ich, jak wiele odziedziczonych po przodkach przedmiotów domowego u|ytku, do dzi[ u|ywa, to czy wtedy nie byByby jeszcze dziejowe? U|ywane czy nie, nie s wszelako ju| tym, czym byBy. Co jest  przeszBe"? Nic innego ni| [wiat, wewntrz którego, nale|c do pewnego kontekstu narzdziowego, byBy one spotykane jako co[ porcznego i u|ywane ----------fTTf""fWt'HW""Wi!H 478 DziaB drugi. Jestestwo i czasowo[ przez zatroskane bdce-w-[wiecie jestestwo. Tego [wiata ju| nie ma. To jednak, co uprzednio byBo w owym [wiecie wewntrz[wiatowe, jest jeszcze obecne. Jako nale|ce do [wiata narzdzie, co[ jeszcze teraz obecnego mo|e pomimo to nale|e do  przeszBo[ci". Co jednak oznacza ju|-nie-bycie [wiata? Zwiat jest tylko w sposób egzystujcego jestestwa, które jako bycie-w-[wiecie jest faktyczne. « Dziejowy charakter zachowanych zabytków opiera si wic na  przeszBo[ci" jestestwa, do którego [wiata one nale|aBy. Dziejowym byBoby wic tylko  przeszBe" jestestwo,  wspóBczesne" za[ nie. Czy jednak jestestwo w ogóle mo|e by przeszBe, je[li  przeszBe" okre[limy jako  teraz ju| nie obecne ani porczne"! Oczywi[cie, jestestwo nigdy nie mo|e by przeszBe, i to nie dlatego, |e jest nieprzemijajce, lecz dlatego, |e z istoty nie mo|e ono nigdy by obecne - je[li jest, to egzystuje. Nieegzystujce ju| jestestwo nie jest w ontologicznie [cisBym sensie przeszBe, lecz tu-oto-byBe. Jeszcze obecne zabytki maj na gruncie swej narzdziowej przynale|no[ci i pochodzenia z byBego [wiata tu-oto-byBego jestestwa charakter  przeszBo[ci" i charakter dziejowy. To wBa[nie ono jest w pierwszym rzdzie dziejowe. Czy jednak|e jestestwo staje si dziejowe dopiero przez to, |e nie jest ju| tu oto? Czy nie jest ono wBa[nie dziejowe jako faktycznie egzystujce? Czy jestestwo jest byBe tylko w sensie tu-oto-byBego, czy te| jest ono byBe jako uwspóBcze[niajco-przyszBo[ciowe, tzn