Niepewność bywa czasem gorsza niż brak uzbrojonej straży.

Cz³onkowie Skrzydlatej Gwardii nosz¹ polakierowane na czerwono napierœniki, czerwone he³my w kszta³cie przypominaj¹cym garnki z wywiniêtymi krawêdziami i okapami zakrywaj¹cymi ca³y kark oraz lance z czerwonymi wst¹¿kami. Na bokach he³mów oficerów znajduj¹ siê skrzyde³ka, a na ich stopieñ wojskowy wskazuj¹ smuk³e pióra. so’jhin: Najbli¿szym t³umaczeniem tego terminu z Dawnej Mowy bêdzie „szczyt poœród nizin”, aczkolwiek niektórzy przek³adaj¹ ów termin tak¿e jako „zarówno niebo, jak i dolina” lub jeszcze inaczej. S³owem so’jhin w Seanchan okreœla siê dziedzicznych s³u¿¹cych pe³ni¹cy wa¿ne funkcje. S¹ to da’covale, czyli niewolnicy, aczkolwiek zajmuj¹ wysokie stanowiska, dziêki którym sprawuj¹ w³adzê nad innymi. Nawet Krew st¹pa ostro¿nie przy so’jhin przedstawicieli rodziny cesarskiej, a so’jhin Cesarzowej traktuje jak sobie równych. Patrz równie¿: Krew; da’covale. Sondowanie: (1) Umiejêtnoœæ wykorzystywania Jedynej Mocy w diagnozowaniu stanu fizycznego oraz choroby. (2) Umiejêtnoœæ korzystania z Jedynej Mocy do wyszukiwania rud metali. Aes Sedai dawno temu zatraci³y tê ostatni¹ umiejêtnoœæ i byæ mo¿e tym nale¿y t³umaczyæ fakt, i¿ jej nazwê przeniesiono na inn¹. Stra¿ Skazañców: Elitarna formacja militarna Imperium Seanchañskiego, w której s³u¿¹ zarówno ludzie, jak i ogirowie. Wszyscy ludzie s³u¿¹cy w Stra¿y s¹ da’covale, urodzeni jako czyjaœ w³asnoœæ i za m³odu wybrani do s³u¿by na rzecz Cesarzowej, w której posiadanie od tego momentu przechodz¹. Fanatycznie lojalni i bezprzyk³adnie dumni, czêsto che³pi¹ siê wytatuowanymi na ramionach krukami, czyli znakiem da’covale Cesarzowej. Ogirowie ze Stra¿y s¹ znani jako Ogrodnicy i ci nie s¹ da’covale. Ogrodnicy s¹ tak samo niez³omnie lojalni jak ludzie ze Stra¿y Skazañców, a budz¹ lêk jeszcze wiêkszy ni¿ jej ludzcy przedstawiciele. Zarówno ludzie, jak i ogirowie ze Stra¿y Skazañców nie tylko s¹ gotowi umrzeæ za Cesarzow¹ i przedstawicieli rodziny cesarskiej, ale tak¿e wierz¹, ¿e ich ¿ycie stanowi w³asnoœæ Cesarzowej, która mo¿e siê ich pozbyæ, jeœli tylko zechce. Ich he³my i zbroje s¹ lakierowane na kolory ciemnozielony i krwiœcie czerwony, tarcze zaœ na czarno; w³ócznie i miecze zdobione s¹ czarnymi chwostami. Patrz równie¿: da’covale. Synowie Œwiat³oœci: Spo³ecznoœæ wyznaj¹ca surowe, ascetyczne regu³y, powsta³a w celu pokonania Czarnego i zniszczenia wszystkich Sprzymierzeñców Ciemnoœci. Grupa za³o¿ona podczas Wojny Stu Lat przez Lothaira Mantelara w celu nawracania rosn¹cych rzesz Sprzymierzeñców Ciemnoœci, podczas wojny przekszta³ci³a siê w organizacjê ca³kowicie militarn¹, nadzwyczaj sztywno trzymaj¹c¹ siê swych regu³ oraz zrzeszaj¹c¹ ludzi absolutnie przekonanych, ¿e tylko oni znaj¹ prawdê i prawo. Synowie Œwiat³oœci nienawidz¹ Aes Sedai, uwa¿aj¹c je i wszystkich, którzy je popieraj¹ albo siê z nimi przyjaŸni¹, za Sprzymierzeñców Ciemnoœci. Pogardliwie nazywani Bia³ymi P³aszczami, mieli niegdyœ siedzibê w Amadorze (Amadicia), sk¹d zostali wyrzuceni, gdy miasto zdobyli Seanchanie. Ich god³em jest promieniste s³oñce na bia³ym tle. Patrz równie¿: Œledczy. Œledczy: Spo³ecznoœæ nale¿¹ca do Synów Œwiat³oœci. Sami okreœlaj¹ siê mianem Rêki Œwiat³oœci, a ich celami, na które sk³adaj¹ przysiêgê, jest odkrywanie prawdy na drodze dysput oraz demaskowanie Sprzymierzeñców Ciemnoœci. W poszukiwaniu prawdy i Œwiat³oœci ich normaln¹ metod¹ prowadzenia œledztwa jest stosowanie tortur. Zazwyczaj z góry znaj¹ prawdê, wiêc usi³uj¹ jedynie zmusiæ przes³uchiwanego nieszczêœnika do jej wyznania. Czasami zachowuj¹ siê tak, jakby dzia³ali ca³kowicie niezale¿nie od Synów Œwiat³oœci i Rady Namaszczonych, która przewodzi Synom. Przywódc¹ Œledczych jest Czcigodny Inkwizytor, obecnie Rhadam Asunawa, który zasiada w Radzie Namaszczonych, natomiast ich god³em kij pasterski barwy krwi. Taborwin, Breane: Kiedyœ znudzona arystokratka z Cairhien. PóŸniej straci³a bogactwo i pozycjê, tote¿ obecnie jest jedynie s³u¿¹c¹. Pozostaje w powa¿nym zwi¹zku z mê¿czyzn¹, którym kiedyœ gardzi³a. Taborwin, Dobraine: Lord z Cairhien. Obecnie s³u¿y jako Zarz¹dca Smoka Odrodzonego w Cairhien. Tarabon: Du¿y kraj nad Oceanem Aryth. Niegdyœ wielki naród handlowy, g³ówny dostawca piêknych pledów, barwników, fajerwerków dla Gildii Iluminatorów i innych luksusowych towarów, który jednak ostatnimi czasy prze¿ywa trudny okres. Kraj ten, nêkany przez anarchiê i wojnê domow¹, spowodowane równoczesn¹ batali¹ przeciwko Arad Doman i Wyznawcom Smoka, bez trudu przejêli Seanchanie, którzy obecnie rz¹dz¹ Tarabonem mocn¹ rêk¹. Zniszczona zosta³a kapitu³a Gildii Iluminatorów, a wiêkszoœæ samych Iluminatorów Seanchanie uczynili swoimi da’covale. Przewa¿aj¹ca czêœæ Tarabonian wydaje siê odczuwaæ wdziêcznoœæ wobec najeŸdŸców za przywrócenie porz¹dku, a poniewa¿ Seanchanie pozwalaj¹ im ¿yæ tak jak dot¹d i ich ingerencja jest jedynie minimalna, mieszkañcy tej krainy nie wydaj¹ siê pragn¹æ kolejnej wojny, maj¹cej na celu próbê usuniêcia agresorów ze swojego pañstwa. Niektórzy taraboniañscy lordowie i ¿o³nierze pozostaj¹ jednak¿e poza stref¹ wp³ywów Seanchan i maj¹ nadziejê odzyskaæ kiedyœ swoje ziemie. Towarzysze: Elitarna formacja wojskowa z Illian, któr¹ obecnie dowodzi Pierwszy Kapitan Demetre Marcolin. Towarzysze pe³ni¹ stra¿ przyboczn¹ przy Królu Illian oraz strzeg¹ strategicznych punktów na terenie ca³ego kraju