Niepewność bywa czasem gorsza niż brak uzbrojonej straży.

Nie bez znaczenia w ksztaBtowaniu takiego obrazu wBadcy byB fakt, |e ruskie tBumaczenie Kormczej nie zawieraBo zasady: princeps legibus solutus est, obecnej w bizantyjskim Nomokanonie. Natomiast 6 Nowel Justyniana, mówic o symfonii wBadzy cesarskiej i patriarszej, oraz Nowele 137, która wyja[niaBa istot pierwszeDstwa prawa ko[cielnego przed prawem paDstwowym, odnajdujemy w najwcze[niejszych przekBadach88. Ewangeliczny ideaB panujcego sprawiB, |e syn JarosBawa Mdrego - Ksi| IzjasBaw, zostaB przedstawiony w latopisie jako jedna z najbardziej szlachetnych postaci spo[ród wBadców kijowskich. UosabiaB on w sposób niezwykle 84 Tam|e, t. 9, s. 241. 85 Por. tam|e, s. 247. 86 Zdecydowanie negatywnie z punktu widzenia politycznych i ekonomicznych interesów Rusi ocenili panujc wówczas procedur wBadania historycy S. SoBowjow i W. Kluczewski: !. !>;>2L52, !>G8=5=8O, ks. I, >A:20 1988, s. 340-510; . ;NG52A:89, !>G8=5=8O 2 452OB8 B><0E, t. I, >A:20 1987, s. 318-350. 87 0B@80@H0O 3HV 8:>=>2A:0O 5B>?8AL, HCPJl, t. 9, op.cit., s. 108. 88 >3.: . 0;L45=15@3, @52=5@CAA:85 CG5=8O > ?@545;0E F0@A:>9 2;0AB8. G5@:8 @CAA:>9 ?>;8B8G5A:>9 ;8B5@0BC@K >B ;048<8@0 !2OB>3> 4> :>=F0%# 25:0, 5B@>3@04 1916, s. 56-57. Ru[ Kijowska. Bizantyjska geneza prawa na Rusi 143 harmonijny istotne cechy po|dane u chrze[cijaDskiego ksicia, wymagajce przezwyci|enia uBomno[ci natury ludzkiej. IzjasBaw, jako jeden z nielicznych, zginB nie z rki brata, lecz w jego obronie:   AO:>2KE 1> >A?>45 @5G5: 1>;5 A5O ;N128 =5ABL, 40 :B> ?>;>68BJ 4CHC A2>N 70 4@C3KA2>O"89. Kronikarz dowodzi, |e ksi|, nie czynic zBa, staB bez strachu po stronie prawdy, a przez ofiar |ycia zwyci|yB zBo. Zwycistwo to zaowocowaBo zgodn z testamentem JarosBawa Mdrego postaw WsiewoBoda i uznaniem praw wBadcy przez zbuntowanych Kijowian, którzy okazali swemu ksiciu lojalno[ i miBo[. Ustpom kroniki, opisujcym naruszenie praw zawartych w testamencie wielkiego ksicia kijowskiego, towarzyszyBa wykBadnia prawa Bo|ego, wsparta argumentacj biblijn. Latopisy stanowiBy tego rodzaju dokument, jaki ukazywaB bogat hierarchiczn struktur staroruskiego prawa, którego nie ograniczaBa wówczas jeszcze zbyt szczegóBowa norma. Latopisy najlepiej odzwierciedlaj stan owej kultury prawnej, gdzie homilia wspomaga kodeks, a komentarze kronikarzy równaj si interpretacji prawnej