Niepewność bywa czasem gorsza niż brak uzbrojonej straży.

.., MNL PKK 190, br. pag., Ustav Cerkovny, r. 1617, Biblioteka Narodowa, Warszawa, nr Akc. 2707,nrmkrf. 15320, fol. 22 lv. 45 . 04828;>2A:8, 5=5F %[@8ABCA>]2L 7 ?@>?>254V9 u =545;L=LWE O:8 7 F25B>2@>60=LWE =0C:@0H5=V5@02>A;02=>-:0B>;8G5A:>9 A2OB>9 >AB>G-=>9 F5@:28, V92 1688, Warszawa, Biblioteka Narodowa, Cyr. 339, fol. 494r, 50 Ir. 461. 0;OB>2AL:89, ;NGL@07C<5=VO..., fol. 69r, 70r. 47 K. T !B02@>25FL:89, 20=35;V5 CG8B5;=>5, 0E<0=>2 1618, fol. 107v. (Biblioteka Narodowa, Warszawa, nr sygn. Cyr 3161), fol. 107v. 48 20=35;V5#G8B5;L=5, w. XVII, Muzeum Narodowe, Lwów, sygn. PKK 44, fol. 59v i nn. 491. 0;OB>2AL:89, 5AO ?@0248289..., fol. 164v, 167v, 185v. 50 0A5O 0;1 >?>25ABL 4H5A8B5;=0O ><CF5%030 =H53>..., . $@0=:>, ?>:@8D8 V ;535=48 7 C:@0W=AL:8E @C:>?8AV2, t. II, ?>:@8D8 =>2>702VB=V, [w:] 0< 'OB:8 C:@0W=AL:>-@CAL:>W <>28 V ;VB5@0BC@8, t. II, L2V2 1899, A. 222-236, szczególnie 233. 258 Agnieszka Gronek /09(/ " MOA !'  ! 06 ( "/(/  6 (Ps 21, 19 albo  /(/ "V GH^b . 1',  ", /C . /(/   &"/ (Ps 68, 22). Zachowane fragmenty napisu, szczególnie litery / na koDcu trzeciego rzdu poprzedzone zapewne % a tak|e P poni|ej, a jeszcze ni|ej M, mogBy tworzy wyrazy /',9(/ "V MO A co przemawia za wersetem Ps 21, 19. Znaki mczeDskiej [mierci Zbawiciela zapowiedziane przez wielkich m|ów Starego Testamentu, przywoBane na ikonie Mki PaDskiej z Ko|uchowców, uzupeBnione zostaBy przez ilustracje wydarzeD interpretowanych przez egzegetów jako figury Krzy|a Zwitego, takich jak Grzech pierwszych rodziców, Jakub bBogosBawi synów Józefa, Przej[cie Izraelitów przez Morze Czerwone, Wywy|szenie w|a na pustyni, Zwycistwo nad Amalekitami, Wyprowadzenie wody ze skaBy. Przedstawienia te zarówno pod wzgldem stylistycznym jak ikonograficznym wpisujsi w tradycj malarstwa zachodniego, a przez ruskiego ikonopi-sc zostaBy przejte ze wzorów graficznych51. Typologiczne tre[ci wspomnianych wydarzeD wypeBniaBy sens nabo|eDstw liturgicznych, a do [wiadomo[ci wiernych przenikaBy gBównie poprzez homilie, pie[ni oraz opowiadania apokryficzne i legendy. Drzewo rajskie jako figur Krzy|a Zwitego wymienia ju| w II wieku Zw. Justyn w Dialogu z {ydem Tryfonem52 (ii. 6). Wiara w odkupieDcz [mier Chrystusa, która wyzwoliBa ród ludzki od jarzma grzechu pierworodnego narzuconego przed wiekami w wyniku nieposBuszeDstwa pra- 51 Przedstawienia te najprawdopodobniej stanowikopi rycin Hansa Holbe-ina MBodszego, jednak|e teza ta wymaga jeszcze dalszych badaD. Znane s równie| zachodnie dzieBa nawizujce do tych samych wzorów (porównaj opon wielkanocnz Steinen, Schweizerisches Landesmuseum Ztirich Dep. 997, repr. w: R. Sórries, Die alpenlandischen Fastentucher Vergessene Zeugnisse volkstumli-cher Frómmigkeit, Klangenfiirt 1988, s. 208, ii. 162; za po|yczenie tej pozycji prosz o przyjcie podzikowaD ks. dr. ZdzisBawa Klisia). Do rycin zachodnich signB twórca ikony równie| przy ilustrowaniu epizodów pasyjnych (patrz: A