Niepewność bywa czasem gorsza niż brak uzbrojonej straży.

Poglądy filozofów popierają tezę istnienia umysłu świata. Każdy mózg jest niezbędny dla jego funkcjonowania, zaczerpując informacje i przekazując własne, na zasadzie interaktywności, pełniąc jedynie rolę interfejsu, urządzenia, umożliwiającego przekazywanie danych pomiędzy umysłem świata a umysłem człowieka. Dyskusje uczonych obracają się wokół istnienia cywilizacji, dysponującej środkami technicznymi na poziomie, umożliwiającym „zdejmowanie” czy rejestrowanie wewnętrznego programu, zapisanego w ludzkim mózgu. W konkluzji stwierdza się, że nie powstał naturalnie czy spontanicznie, lecz jest wynikiem rozumnych działań przedstawicieli cywilizacji, stojącej na wyższym poziomie niż ziemska. 45 Za przyjęciem metody zapisu informacji w mózgu przemawia wszystko, gdyż ma ona same zalety. Zapewnia bezpieczeństwo, niezmienność oraz naturalną multiplikację. Program powiela się i pilnuje samoistnie. Liczba mózgów powoduje, że jest bezpieczny. Ponieważ posiadamy własny software, mózg nie może funkcjonować inaczej, jak tylko zgodnie z a priori ustalonymi regułami. Świadomość uznaje się za podstawę innych zjawisk. Nigdy dotychczas ten problem nie zajmował tyle miejsca. Na szczeblu światowym zorganizowano konferencję (w Tucson, USA) i powstał Komitet do Badań Świadomości. Zasiadają w nim luminarze ziemskiej nauki i kultury, tacy jak wielki fizyk Fridtjof Capra i znakomity pisarz Colin Wilson. Wydano wiele znaczących publikacji, trwa dyskusja świata nauki. Dostrzega się wpływ kształtu świadomości na zdrowie, a ją samą uznaje za pierwotną w stosunku do innych funkcji wewnętrznych człowieka. Uczeni sądzą, że przemiany świadomości oraz rozwój nauki doprowadzą do zmiany kształtu świata w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Pojawiają się lawinowo wynalazki, przyspieszające postęp technologiczny. Myśl techniczna zastosowana w postaci urządzeń i aparatów zbuduje nową rzeczywistość. Filozofia często ujmowała pozycję człowieka w kategoriach determinizmu biologicznego, społecznego bądź psychologicznego, ukazując ograniczenia i wpływy różnych czynników. Literatura czasami opisywała życie jako „powieść wariata, głupią, wrzaskliwą i nic nie znaczącą”, zgodnie ze słowami Szekspira. Patrzono na wydarzenia jako na chaos pozbawiony zasady i wewnętrznej organizacji, umożliwiającej przewidywanie kierunków. Religie ukazywały istnienie sił przekraczających pojmowanie, na które nie można wpływać, żądających podporządkowania i wymuszających posłuszeństwo. Przedstawiano je pod postacią bóstw albo też osobowego Boga, dysponującego władzą. Wielki psycholog, Carl Gustaw Jung, stworzył teorię archetypów, w powiązaniu ze zjawiskiem nazwanym UFO, zauważywszy istnienie ujawnianych w snach, wspólnych pierwiastków w umyśle. Pojawiały się wciąż ponawiane próby wyjaśnienia tego zjawiska, ujmowanego w kategoriach naukowych oraz na gruncie współczesnej wiedzy. W odsłanianiu kolejnych fragmentów możemy dostrzec planową sekwencyjność. Traktowanie go w sposób rozumowy pozwala na dostrzeganie coraz większego skomplikowania. Odsłanianie jego tajemnic wywołuje zmiany w świadomości oraz wpływa na rozwój nauki. Ta interaktywność ma wewnętrzną logikę i nie jest przypadkowa, powoduje sprzężenie zwrotne. Rozwój nauki umożliwia głębsze wniknięcie w zagadnienie, wpływając na jej rozwój, co pociąga zmiany w świadomości. Takie działania posiadają cechy rozumnego i zaplanowanego procesu oraz są stymulowane. 46 ROZDZIAŁ XI INŻYNIERIA KOSMICZNA Niektóre zależności pomiędzy zjawiskiem UFO a przemianami w świadomości i nauce są udokumentowane mimo wielu prób fałszerstw. Warto je dokładniej omówić, gdyż ukazują bezpośredni wpływ obcej myśli na rozwój ziemskiej nauki oraz kierunki zachodzących przemian. Ziemska technika zawiera znaczące podobieństwa do kosmicznej technologii, prezentowanej w postaci UFO, którą obca cywilizacja demonstrowała przez pięćdziesiąt lat na niebie i na Ziemi. Dotyczy to szczególnie wydarzenia w Roswell z początku lipca 1947r., kiedy nastąpiła kraksa obiektu pozaziemskiego