Niepewność bywa czasem gorsza niż brak uzbrojonej straży.

"Sam bowiem Pan zstąpi z nieba na hasło i na głos archanioła, i na dźwięk trąby Bożej" 1Tes 4:16. Z tekstu tego widać, że archanioł jest osobą różną od Pana, a potwierdza to 2Tes 1:7: "gdy z nieba objawi się Pan Jezus z aniołami swej potęgi". ŚJ aby zidentyfikować Jezusa z Michałem zmienili w swej Biblii ten werset i oddali go następująco: "sam Pan zstąpi z nieba (...) z głosem archanielskim oraz z trąbą Bożą...". Ucza, na podst. swego tekstu, że Jezus mając głos archanielski jest archaniołem. ŚJ nie przykładają uwagi do drugiej części tego wersetu tzn. "z trąbą Bożą", bo stosując tę samą zasadę by musieli uznać w Jezusie Boga. Nie jest prawdą to, że słowo "Archanioł" oznacza pierwszego anioła, bo Dn 10:13 podaje, że określa ono "jednego z pierwszych" posłańców Bożych. Michał z Dn 12:1 ("opiekun dzieci twojego narodu") to anioł z Wj 23:20-23, którego Bóg przydzielił Izraelitom. Jezus zaś nie jest aniołem (Hbr 1:5, 7n., 2:5). Strażnice: Rok CVIII [1987] Nr 20 s.15 i Nr 3, 1991 s.17, też anioła z Wj 23:20-23 i 14:19 utożsamiają z Jezusem. 10) Jezus nie jest aniołem bo: "w nim bowiem mieszka cała Pełnia: Bóstwo na sposób ciała" (Kol 2:9); Ap 14:10 odróżnia aniołów od Jezusa - "wobec świętych aniołów i wobec Baranka"; Chrystus przyjdzie sądzić świat nie jako anioł, lecz jako Bóg-człowiek, "dlatego, że wyznaczył dzień, w którym sprawiedliwie będzie sądzić świat przez Człowieka" Dz 17:31 por. 7:56, 1Tm 2:5. Wskrzeszać będzie nas Chrystus-człowiek, a nie archanioł - "przez człowieka dokona się zmartwychwstanie. (...) w Chrystusie wszyscy ożywieni będą" 1Kor 15:22n. 11) ŚJ pytają, czy nie jest napisane: "w owych czasach wystąpi Michał, wielki książe, który jest opiekunem dzieci twojego narodu" (Dn 12:1). Mówią, że Michał, to Jezus. Michał wystąpi w czasach ostatnich (1Tes 4:16), ale nic nie upoważnia do utożsamiania go z Jezusem. Michał w Dn 12:1 nazywany jest opiekunem dzieci Bożego narodu, a Jezus jak Ojciec jest właścicielem tego narodu, "On bowiem zbawił swój lud od jego grzechów" Mt 1:21 por. J 17:10. 12) Aniołowie wg Ap 22:8n. nie chcą odbierać pokłonów, mówiąc że należą się one tylko Bogu. Jezus przyjmuje je (Mt 9:18, 28:9, 17, Mk 5:6), nawet od wszystkich aniołów (Hbr 1:6). 1Tm 2:5 mówiąc o pośredniku między Bogiem a ludźmi, wskazuje na "człowieka Chrystusa Jezusa", a nie anioła. 13) Pismo "Do Diogneta" 7:2 (ok.150) odróżnia Chrystusa od aniołów czy archaniołów: "Nie posłał ludziom, jakby ktoś mógł sobie wyobrazić, jakiegoś sługę, czy to anioła czy archanioła. (...) Lecz samego Architekta i Budowniczego Wszechświata". "Pasterz" Hermasa (ok.140). "Przypowieść ósma" 3:3 mówi: "Owe drzewo wielkie, osłaniające góry i wszystką ziemię, jest to prawo Boże dane całemu światu. A prawem tym jest Syn Boży, głoszony aż po krańce ziemi. Ci w cieniu drzewa, to ludzie, co usłyszeli głoszoną naukę i w Niego uwierzyli. Ten Anioł wielki i pełen chwały to Michał". "Pasterz" odróżnia więc Jezusa od Michała, którego zalicza do aniołów pisząc: "Są to święci Aniołowie Boga, stworzeni jaki pierwsi" (4:1). Adversus haereses 2:28,6 św.Ireneusza (ur.130-40) odróżnia Jezusa od archaniołów: "Nie zna go (...) ani aniołowie, ani archaniołowie, ani książęta, ani moce lecz zna je tylko sam Bóg Ojciec (...) i Syn, który został zrodzony". "Kobierce" VI:143,1 Klemensa Aleks. (ur.150) podają: "Siedmiu co do liczby jest najpierw stworzonych archaniołów, mających największą moc..." (por. Ap 8:2, Tb 12:15). Por, Hipolit (ur. przed 170) "Przeciw Noetosowi" (18). 14) Uczą, że Chrystus w Ml 3:1 nazwany jest "Aniołem Przymierza". W Ml 3:1 "aniołem" jest też nazwany Jan Chrzciciel, a jak widać z Mt 11:10 i Łk 7:27 słowo to zamieniono na równorzędne tzw. wysłannik. Więc, ani Jan nie jest aniołem w pełnym tego słowa znaczeniu, ani Chrystus (jest On wysłannikiem Ojca - J 3:17). W Ml 2:7 (BG, ks.Wu.) "aniołem" nazwany jest kapłan (por. "Wspaniały finał..." s.28-przypis), a formę tę też stosuje się czasem wymiennie z imieniem Jahwe np. Wj 3:2, 6, Rdz 16:9, 13. 15) W wielu tekstach biblijnych aniołowie odróżnieni są od Chrystusa: 1Kor 4:9, Kol 2:18, Ga 3:19, Łk 12:8, 2Tes 1:7, 1Tm 3:16, 1P 3:22, Hbr 1:6, 7n., 1P 1:11, 1J 4:2 (ŚJ uczą, że to Michał przyszedł w ciele). 16) Kiedyś biblijnego określenia "Michał" z Ap 12:7 ŚJ nie odnosili do Chrystusa. "Dokonana Tajemnica" (s.225) tak komentowała ten werset: »I stała się bitwa w niebie - Pomiędzy dwiema kościelnymi władzami, pogańskim Rzymem i papieskim Rzymem Michał - "który jako Bóg", papież. I Aniołowie jego - Biskupi...« Widać więc, że Michałem dla nich był papież, a nie Chrystus. Ang. Strażnica [Zion's Watch Tower] XI 1879 s.4 początkowo odróżniała Jezusa od Michała. Widać, że i tą naukę zmieniono. 5.2. Ponieważ "odebrali" Jezusowi Bóstwo, wielu aniołów utożsamiają z Chrystusem np. Ap 7:2, 9:11, 10:1, 18:1n., 20:1nn. ("Wspaniały finał..."). Mówią, że aniołowie ci mają klucze (Ap 9:1, 20:1), więc jest to Jezus. Odpowiedź. Aniołowie ci otrzymali od Jezusa "klucze czeluści" (gr. abyssos, Ap 9:1, 20:1), w której przebywają demony i szatan (Łk 8:31, Ap 9:2, 20:2n.). Jezus zaś sobie zachował "klucze śmierci i Otchłani" (gr. hades, Ap 1:18). W tekstach w/w mowa jest o wielu aniołach określanych co rusz terminem "inny" anioł (Ap 7:2, 10:1, 18:1), więc nie może być to zawsze ta sama osoba tzn. Jezus. ŚJ kiedyś gwiazdę z kluczem (Ap 9:1) utożsamiali z J