Niepewność bywa czasem gorsza niż brak uzbrojonej straży.

ORGANIZACJA KAMPANII WYBORCZE! 225 l8 iIi³³JJlIii^.tjtiripiij-iiiiii ?L- JSl^^S-ll-S^i^lg-gBisleSl.?!!!-^- S l3 lill^^^ gl^-i^tl^-sr-i ^ jh.^io^|ii i^mr^i^igM P tliIWl. S'i ?attll.|lii|thi ^ Ittislis:^8' mi^^^lt^i S^ iN^tgt^:.! cg^l^l^ls-:!! i^ ^i^g-p-^-l ^l^llt^rr^l1 ^1 ji^s-gil^;-^!^ i^i^ll^l^.jsih ? s (g §. g- s & 5g s ? ^ §. c " g- g..^ f g- g ^ s ^ 5: g- j^^ ^ J§ ° ^"Btg ^ , ^g^ ^ ^^ tg-l § Sró-^Ig-"2-63 y§ i "» ! 1 ³;?»irfi< iiirtN;!!!}-8;!}'- wmmi s 5'1's^^ Ss-1^3 ? -: ? 1=1 l8: l ^h^i^ x ir.ir . pi1! o FORMY KOMUNIKOWANIA POLITYCZNEGO Dyskoge Rozmowa Udzia³ Czytanie Ogl¹danie Czytanie Czytanie Ogl¹danie Shichanie Próba ustnego z rodzina, z dzia³aczem w spotkaniach materia³ów plakatów reklam prasowych telewizyjnych radiowych nak³onienia ^ ziajomymi partii wyborczych wyborczych wyborczych prasowych raportów programów audycji do oddania przesianych z przebiegu wyborczych wyborczych glosa na dana droga pocztowa kampanii partia wyborczej Belgia 19 4 3 11 17 16 14 30 9 4 Danii 42 5 3 13 16 25 32 57 17 5 Francja 39 5 3 18 25 15 26 51 19 7 Grecja 52 5 12 11 11 10 46 47 28 4 Hiszpania 31 3 3 13 15 10 17 49 20 2 Holandia 37 4 3 14 14 16 36 48 12 3 Irlandia 36 11 3 26 18 16 29 48 23 3 Lubemburg 39 4 6 24 27 23 36 45 26 3 Niemcy 38 8 8 18 36 22 33 59 19 3 Portugalia 26 3 3 5 16 8 15 55 11 2 Widka Brytania 33 4 l 33 11 15 30 50 18 7 Wtochy 47 8 11 10 27 17 19 48 8 8 Uwaga: Popularnoœæ poszczególnych form komunikowania wyborcy z parti¹ (kandydatem politycznym) zosta³a okreœlona jako procent tych respondentów, którzy twierdzili, i¿ korzystaj¹ z danej formy w trakcie kampanii wyborczej do Parlamentu Europejskiego w 1989 r. ZAKOÑCZENIE Problematyka obszaru komunikowania publicznego i politycznego zajmuje wa¿ne miejsce w literaturze œwiatowej. Ogromna liczba pnc monograficznych, a tak¿e periodyki naukowe poœwiêcone wy³¹cznie term zagadnieniu, np. „Campaign and Elections" czy „Political Communici- I: tion", ujmuj¹ wszechstronnie ten w³aœnie aspekt ¿ycia spo³ecznega. | Niniejsza ksi¹¿ka jest prób¹ uchwycenia wielu kwestii z obszam komunikowania publicznego, które w Polsce jeszcze nie s¹ tak rozpov- szechnione, jak poza granicami naszego kraju, a szczególnie w Europie Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych. Jesteœmy przekonani, i¿ ksi¹¿ta traktuj¹ca m.in. o pojêciu komunikowania publicznego, a wiêc i komuri- kowania politycznego, precyzuj¹ca podmioty, tj. nadawców i odbiorców w systemie komunikowania publicznego, opisuj¹ca wspó³czesne forny komunikowania publicznego, podnosz¹ca wreszcie kwestie sposobów organizowania spo³ecznych kampanii komunikacyjnych, a w tym kam- panii politycznych, kampanii public relations, kampanii reklamowyth i spo³ecznych oraz rozprawiaj¹ca o roli mediów w systemie komunikowi- nia politycznego, z ca³¹ pewnoœci¹ zwróci na siebie uwagê. Wydaje nam siê, i¿ dzisiejszy rynek wydawniczy w Polsce domaga aê takich pozycji, które omawiaj¹ analizy i studia badawcze nad ró¿nyni obszarami komunikowania. Dzieje siê tak i to nie tylko w kontekœcie dzia³alnoœci jednostek gospodarczych, tj. ma³ych firm i du¿ych przei- siêbiorstw, czy w trakcie prowadzenia negocjacji p³acowych i cenowych ZAKOÑCZENIE 229 - ^ .. ^——— - ———"->*" ^/YTJTAAA, ^UZJi^ £UdlAlJf UU czynienia z wieloma, lecz czêsto ju¿ bogato omawianymi w literaturze aspektami komunikowania. Teraz odczuwa siê niedosyt w zwi¹zku z komunikowaniem w organizacjach typu non-profit, tj. w stowarzysze- niach, a tak¿e w samych partiach politycznych. Chodzi tu m.in. o formy prowadzenia negocjacji pozap³acowych i pozacenowych, wystêpuj¹cych na forum publicznym, np. podczas wyborów politycznych w uk³adzie realizowanych spo³ecznych kampanii komunikacyjnych. Oznacza to, i¿ identyfikacja wydarzeñ publicznych w kontekœcie ich percepcji oraz samego sposobu formu³owania tego rodzaju komunikatów publicznych to obecnie nad wyraz ciekawa materia - warta wnikliwych analiz ze strony polskich badaczy zjawisk ¿ycia spo³ecznego, a w tym i politycz- nego. To przekonanie roœnie, gdy mamy do czynienia z rozwojem nowych CTITO T A 1)1? T form komunikowania masowego. Dzisiejsze dzia³ania publiczne, w tym | U³lu -l Al³H/lJ l polityczne, s¹ nag³aœniane w sposób masowy, np. w prasie, radiu b¹dŸ s l _______________— telewizji, w Internecie lub drog¹ satelitarn¹, a w nied³ugim czasie naturalnym miejscem rozpowszechniania informacji stanie siê cyberp- rzestrzeñ (to oczywiœcie wybiegaj¹ce w przysz³oœæ spekulacje). Jeœli sta³oby siê tak, i¿ odnotujemy na rynku mediów masowych now¹ formê lub nowe miejsce, gdzie bêdziemy mieæ do czynienia z komunikowaniem • l- ^""y komunikowania publicznego i ich uwarunkowania masowym, to na pewno pojawi¹ siê tam przekazy spo³ecznej natury 2- W^8 ^iedzvilae za ^dowe kontowanie publiczne w krajach Unu a Wiêc zarówno publicznej, jak i politycznej. 3 Sieciowe agencje reklamowe na œwiecie W teorii komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie 4. instytucje realizuj¹ce rz¹dowe kampanie spo³eczne we Francji zasygnalizowaliœmy jedynie z³o¿on¹ problematykê zwi¹zan¹ Z tym 5. Najwa¿niejsze kampanie spo³eczne we Francji przeprowadzone w 1997 r. obszarem komunikowania spo³ecznego. Zdajemy sobie tym samym j 6- Wydatki na reklamê spo³eczn¹ na œwiecie w 1985 r. oSw^To"^ T-T? wci¹¿jeszcze czeka na szczegó³owe S" ^aHorm^^^^^^ opracowania. To co JU¯ w tej chwili nasuwa siê nam na myœl, to potrzeba ' °- -^a„ie wskazañ wyborców wyra¿onych w procentach analizy zjawiska mediatyzacji czynnoœci publicznych w kontekœcie jego 9. Telewizyjne przekazy polityczne wp³ywu na ideê demokracji przedstawicielskiej, ³an Budge w pracy The w. Sposoby pozyskiwania informacji politycznych w mediach przez Amerykanów New ChallengeofDirect Democracy, wydanej w 1996 r