NiepewnoĹÄ bywa czasem gorsza niĹź brak uzbrojonej straĹźy.
O ile wprowadzenie DSM-III odniosło ogromny sukces w Stanach Zjednoczonych i na arenie międzynarodowej, o tyle jego rewizja DSM--III-R (1987) nie została w pełni zaakceptowana, prawdopodobnie z powodu dokonania zbyt dużych zmian w krótkim czasie po opublikowaniu DSM-III, co w konsekwencji mogło zniweczyć wiele wysiłków klinicznych, badawczych i edukacyjnych" (First, 1995, s. 89). Stšd DSM-IV pomylany jest jako modyfikacja poprzednich wydań DSM, a niejako radykalna zmiana koncepcji. Większoć podstawowych założeń i konwencji z DSM-III i DSM-III-R pozostała bez zmian. DSM-IV ma więc charakter konserwatywny, zmieniajšcy zawartoć DSM-III-R tylko na tyle, na ile jest to konieczne ze względu na nowe odkrycia, większš przekładalnoć z ICD--10 oraz poprawę klarownoci i przystępnoci dla użytkownika. Dzięki zachowawczoci DSM-IV mniejsze jest ryzyko pogorszenia komunikacji między psychiatrami i zakłócenia prowadzonych dotšd badań naukowych, w których przyjęto poprzednie wersje klasyfikacji. Cechš wspólnš ICD-10 i DSM-IV jest dšżenie do utworzenia czysto opisowych, wolnych od założeń teoretycznych, choć niekoniecznie wyczerpujšcych definicji typowych dla psychiatrii zespołów klinicznych. Jednš z najważniejszych korzyci płynšcych z podziału opartego na zespołach objawowych jest ułatwienie rozumienia i leczenia zaburzeń psychicznych, a głównš wadš tendencja do kostnienia" tych zespołów, tak jakby rzeczywicie reprezentowały okrelone jednostki chorobowe. Tymczasem grupowanie objawów w zespoły kliniczne oddaje jedynie aktualny stan 76 edzy psychiatrycznej w momencie, w którym przygotowywana jest dana wersja klasyfikacji. Podstawowš kategoriš klasyfikacyjnš w ICD-10 sš zaburzenia [disor-ĽeTS] termin niezbyt cisły, ale budzšcy mniej wštpliwoci niż choroba fdisease, illness]. Definiowany jest jako klinicznie rozpoznawalny zbiór objawów lub zachowań, zwišzany w większoci przypadków z cierpieniem i zakłóceniem funkcji, zawsze na poziomie indywidualnym, ale często (lecz nigdy wyłšcznie) także na poziomie grupowym lub społecznym" (ICD-10, 1992, s. 5). Wciórka (1991), wyróżniajšc trzy fazy procesu diagnostycznego: fenomenologicznš (wyodrębnianie faktów o znaczeniu klinicznym), nozolo-gicznš (łšczenie tych faktów w klasy zaburzeń, np. stany, zespoły, jednostki kliniczne) i taksonomicznš (porzšdkowanie klas wg sensownych zasad, np. etiologii, rokowania, częstoci występowania), daje interesujšcš charakterystykę możliwoci wyboru różnych rozwišzań metodologicznych, stosowanych przy konstruowaniu klasyfikacji psychiatrycznych. Przedstawiajšc dwubiegunowe krańce kontinuum opisujšcego możliwe wybory, zakłada, że w wielkich współczesnych systemach klasyfikacyjnych, takich jak ICD i DSM, przeważajš raczej rozwišzania wymienione po prawej stronie poniższego zestawienia, zarówno dla fazy nozologicznej, jak i taksonomicznej. W fazie nozologicznej (tworzenia klas) istniejš następujšce możliwe podejcia metodologiczne: Ś idiograficzne (koncentracja na indywidualnoci) vs. nomotetyczne (koncentracja na regułach, prawidłowociach), Ś typologiczne (odniesienie do wzorca, idealnego typu) vs. kategorialne (odniesienie do rozłšczajšcych kryteriów), Ś swobodne (decyzje intuicyjne, heurystyczne) vs. operacyjne (decyzje = powtarzalne operacje, algorytm), Ś monotetyczne (jednorodna zasada zaliczania do klas) vs. politetyczne (wielorodne zasady zaliczania), Ś jednoosiowe (jedna o, wymiar, aspekt opisu klasy) vs. wieloosiowe (liczne osie, wymiary, aspekty opisu klasy)" (Wciórka, 1991, s. 45-46). W fazie taksonomicznej (porzšdkowania klas) twórcy klasyfikacji majš do wyboru następujšce podejcia: Ś naturalne (wg istoty rzeczy) vs. numeryczne (wg miary rzeczy), Ś teoretyczne (wg argumentów teoretycznych) vs. empiryczne (wg argumentów empirycznych, badawczych), 77 Ś jednorodne (wg szkół, np. heidelberskiej) vs. kompromisowe (wg uzgodnień, np. DSM-III-R, ICD-10), Ś hierarchiczne (klasy nadrzędne i podporzšdkowane) vs. niehierarchiczne (równoważnoć diagnostyczna klas)" (Wciórka, 1991, s. 46). W obliczu dwóch zagrożeń: dowolnego, arbitralnego mnożenia klinicznych postaci zaburzeń cech osobowoci (por. Kępiński, 1977; Leonhard, 1968; Masiak, 1992) lub zbyt szerokiego rozumienia samego pojęcia zaburzeń osobowoci, istnieje bez wštpienia potrzeba jasnej, precyzyjnej, wyczerpujšco-rozłšcznej klasyfikacji tej kategorii diagnostycznej. Na przykład A. Bilikiewicz (1992) z punktu widzenia symptomatyki ogólnej dzieli patologię osobowoci na trzy duże grupy: 1. Zmiany osobowoci bez naruszenia jej podstawowej struktury (np. ilociowe zmiany osobowoci w zespole otępiennym). 2. Rozdwojenie osobowoci naprzemienne (np. w stanach zaburzeń wiadomoci). 3. Rozszczepienie osobowoci jednoczesne, czyli rozpad jej struktury (występuje wyłšcznie w psychozach schizofrenicznych). W pimiennictwie, analogicznie do licznych klasyfikacji psychopatii, spotykamy różnorodne podziały zaburzeń osobowoci, przy czym większoć z wyodrębnionych postaci zaburzeń osobowociowych powtarza się u poszczególnych autorów (por. Bilikiewicz, 1989; Cwynar, 1980; Jakubik, 1987a; Jaroszyński, 1978; Kępiński, 1977; Masiak, 1992). DSM-III (1980), oprócz wspomnianej poprzednio osobowoci antyso-cjalnej, dzieli zaburzenia osobowoci na: osobowoć paranoidalnš, osobowoć schizoidalnš, osobowoć typu schizofrenicznego, osobowoć hi-strionicznš, osobowoć narcystycznš, osobowoć pogranicznš, osobowoć z wyranš tendencjš do unikania kontaktów międzyludzkich, osobowoć zależnš, osobowoć anankastycznš, osobowoć bierno-agresywnš, nietypowe lub mieszane zaburzenia osobowoci. Do tego ostatniego typu włšcza również zaburzenia okrelane jako osobowoć niedojrzała, masochistyczna i impulsywna. ICD-9 (1981), obok opisanej już szeroko kategorii osobowoci nieprawidłowej z wyranymi cechami antysocjalnymi", wyróżnia następujšce formy zaburzeń osobowoci: osobowoć paranoicznš (paranoidalnš), afek-tywne zaburzenia osobowoci, osobowoć schizoidalnš, osobowoć eks-plozywnš, osobowoć anankastycznš, osobowoć histerycznš, osobowoć astenicznš oraz inne zaburzenia osobowoci (np. osobowoć niedojrzała, osobowoć ekscentryczna). 78 DSM-III-R (1987) ujmuje zaburzenia osobowoci w trzy podgrupy [ang. clusters = wišzki, pęki; nb. w informatyce przyjęło się dosł. tłum
-
WÄ tki
- NiepewnoĹÄ bywa czasem gorsza niĹź brak uzbrojonej straĹźy.
- Zatrzymała się wreszcie i oparła plecami o pień starej jabłoni...
- 0' r 1993 r...
- WychowaĹ siÄ u mnie w domu...
- To spartaczone poĹźegnanie boli mnie do dziĹ...
- Nikt nie przeszedĹ go w tajnej mimice, przypominajÄ cej myĹlistwo, nikt nie wykonywaĹ tak dzikich ruchĂłw w udanym napadzie, jak on, nikt nie dorĂłwnywaĹ mu w skokach w TaĹcu...
- -------------------------------------------------------------------------------- Reihwiese Wioseczka gĂłrska jak maĹy placuszek, caĹa ĹwieĹźutka - choÄ w...
- Rzecz jest mroczna, zagĹÄbiona w psychologii, Ĺwiadczy o narastaniu koszmaru, przy niewielkiej akcji...
- DyszÄ c ciÄĹźko podszedĹ do przyjaciĂłĹ...
- Do przyjÄcia zachodnioeuropejskiego systemu konstytucyjnego i parlamentarnego Turcja jeszcze nie dojrzaĹa, toteĹź kiedy konstytucja nie speĹniĹa swego zadania...
- Ĺatki na brwi udaĹo mu siÄ zaĹoĹźyÄ bez kĹopotu, podobnie jak Dors, ktĂłra bacznie obserwowaĹa, jego czynnoĹci...